Exposities 2017


Voor de voorwaarden voor deelname klik hier.


Het expositieseizoen 2017 is van 31 maart t/m 1 oktober.
Exposities zijn geopend van vrijdag t/m zondag van 11:00 uur tot 16:30 uur.
De toegang is gratis. Honden zijn niet toegelaten.


 

31 maart t/m 16 april; Mieke Tromp en Merle Carvalho.

De lange schildersloopbaan van Mieke Tromp staat in het teken van kleuren. Kleuren die per land verschillen en zelfs per provincie, steeds is ze op zoek deze zo dicht  mogelijk te benaderen. Naast geschilderde landschappen en etsen is Mieke nu vooral bezig met portretten.

 

 

 

Beeldhouwster Merle Carvalho gebruikt elk materiaal wat voorhanden is en past bij haar ideeën van dat moment. Dat kan steen, hout, plastic of touw zijn, kortom het is zeer gevarieerd materiaal waar zij haar beelden van maakt. 

 


 
 

21 april t/m 7 mei; Madeleine Metsaars en Joke Janssen.

De schilderijen van Madeleine Metsaars ademen natuur, afwisselende landschappen gekenmerkt door verschillende sferen, ieder moment van de dag anders, bieden haar inspiratie. De seizoenen leveren een schat aan kleurschakeringen en vormen, al deze elementen gebruikt zij voor het creëren van een geheel eigen beeldtaal.

 

 

De beelden van Joke Janssen zijn zowel figuratief als abstract. In brons en klei beeldt zij vooral het menselijk lichaam uit.  In steen, voornamelijk marmer en hardsteen, laat Janssen zich leiden door de organische vormen van de steen, herhaling speelt een belangrijke rol in haar werk.

 

 

 

12 mei t/m 28 mei; Katja Berkenbosch en Carla Veldman.

Katja Berkenbosch omschrijft haar werk als “schilderen met papier”, zij werkt met veel verschillende soorten papier die in zeer kleine stukjes worden gesneden of gescheurd. De kleine stukjes papier, “de verf”, worden één voor één met een penseel opgenomen en verlijmd op een multiplex ondergrond. Zo ontstaat er een schilderij met een heel eigen karakter.

 

 

 

Een grote inspiratiebron voor de beelden die Carla Veldman maakt zijn vogels. De vleugels van vogels symboliseren voor haar zowel vrijheid als ook bescherming.  Het te maken beeld staat niet vooraf vast, al gaande het proces ontstaat de vorm en ongemerkt sluipt er met enige regelmaat een mythisch element in. Albast is favoriet vanwege de transparantie en het licht.

 

 

 

2 juni t/m 18 juni; Niek Bruynzeel en Ingrid Pijl.

De schilderijen en tekeningen van Niek Bruynzeel hebben een geheel eigen sfeer en karakter. Natuur is zijn uitgangspunt, landschappen of delen daarvan met sporen van mensen en dieren. De schilderijen zijn opgebouwd uit dunne lagen olieverf, in het meer “lossere” werk voegt hij zand toe voor structuur. Zijn tekeningen zijn intens en licht vervreemdend.

 

 

Ingrid Pijl laat zich leiden door nieuwsgierigheid naar het leven van alledag, wat is er nu echt belangrijk, wat raakt ons, positief of negatief. Pijl zet haar verwondering over het leven om in herkenbare figuratieve beelden die de kijker verrassen, raken en aanzet tot nadenken. Haar materiaal is klei, gips, brons, hout en steen.

 

 

23 juni t/m 9 juli; Simone Huy en Marja van Bezu.

Verstilde schoonheid in de hectiek van alledag, dat is wat Simone Huy wil vangen in haar schilderijen. Heldere kleuren, lijnen en vlakken bepalen haar composities. Landschappen maar ook het menselijk figuur zijn haar onderwerpen. Olieverf, paletmes en linnen meer heeft Huy niet nodig om te genieten en orde te scheppen op het doek.

 

 

Draaien of de klei vormen met de hand, keramiste Marja van Bezu doet het allebei. De gedraaide vormen bewerkt zij en geeft de klei verschillende textuur. Haar handgevormde werk is merendeels figuratief en ontstaat naar aanleiding van gebeurtenissen die haar raken, dat kan wereldnieuws zijn of iets uit het dagelijks leven. Herkenning bij de kijker maakt het plezier voor haar compleet.

 

 

 

14 juli t/m 30 juli; Hanneke van den Bos en Ton van Os.

Hanneke van den Bos schildert zowel realistisch als abstract. Haar schilderijen zijn speels en kleurrijk. Om de juiste kleurintensiteit en -diepte te krijgen gebruikt zij voornamelijk olieverf, opgezet met penseel of paletmes op groot formaat. Inspiratie komt uit haar directe omgeving.

 

 

Ton van Os is een beeldhouwer die de steen laat spreken, wat heeft de steen te bieden en waar wil die naar toe. Nadat de vorm definitief is begint de magie van het polijsten, hierbij komen vaak verrassende kleurnuances van de steen, die je tijdens het hakken nog niet ziet, naar voren. Van Os werkt met speksteen, albast, seleniet en serpentijn.

 

 

 

4 augustus t/m 20 augustus; Henny Woud en Paula Schulte.

De schilderijen van Henny Woud zijn meestal figuratief, opgezet met dunne haast transparante lagen olieverf. Haar kwaststreek is van belang, het maakt de schilderijen levend en expressief.  Naast olieverf gebruikt Woud ook houtskool, potlood, krijt, aquarel- en acrylverf. Ook de dragers zijn zeer divers:  papier, doek, hout, keramiek en steen.

 

 

 

Het keramiek van Paula Schulte moet sfeer uitstralen, het oermateriaal klei wordt gevormd tot maskers, fantasierijke dieren, maar ook huisjes, vazen en mensen.  Naast de vormgeving is ook de afwerking van essentieel belang , welke glazuren en manieren van stoken worden er gebruikt,  alles om tot een prachtig eindresultaat te komen.

 

 

 

25 augustus t/m 10 september; Wim Snelders en Jos Out.

Het huidige  werk van schilder Wim Snelders staat in het teken van Amstelland, van Poel tot Amstel, van Waver tot Bullewijk en van Middenpolder tot Ronde Hoep. Landschap zowel figuratief als abstract, iedere keer anders van licht en kleur, lijnen en vlakken, wolken en zon. Snelders vangt dit fascinerende Amstelland in schetsen, aquarellen en olieverf op doek.

 

 

 

Veel beelden van Jos Out hebben het begrip polariteit als uitgangspunt, de zachte vorm van het beeld in tegenstelling tot het harde materiaal steen. Out is een onderzoeker, gegrepen door het vormgeven van steen, wat je weghakt is definitief. In die zin is beeldhouwen confronterend, elke handeling heeft consequenties.

 

 

 

 

15 september t/m 1 oktober; Pathika Schuilinga,  Abhilasha van Nes en  Meera Stenfert Kroese

De aandacht van Pathika Schuilinga  is verschoven van het portretschilderen naar schilderen van, en in de natuur. De beleving van de natuur wordt nog intenser en directer en komt via meerdere zintuigen binnen. Zij werkt op papier met waterverf, acryl of houtskool. Door de grootte van het werk en de sterke contrasten van licht en donker ervaar je haar wereld.

 

 

Ook de schilderijen van Abhilasha van Nes hebben de natuur als hoofdthema, alleen gaat van Nes uit van zichzelf. Vanuit de rust, ruimte en stilte van de natuur en door zich er over te verbazen en ervan te genieten, legt zij een verbinding tussen haar schilderdoek en de omgeving.  Meestal werkt zij met aquarelverf, soms ook met ecoline, acryl en krijt.

 

 

Het werk van beeldhouwster Meera Stenfert Kroese is geïnspireerd op de Egyptisch mythologie. Het komt voort uit haar zoektocht naar het vinden van antwoorden op vragen over het leven , de dood en het veranderingsproces van de mens  tijdens zijn leven. Ook maakt Kroese veel portretten, bijna al haar werk is in brons uitgevoerd.